Bovenstaande uitspraak is eentje die wij regelmatig te horen krijgen over het Klantenpanel. Op het moment dat een nieuw idee of concept wordt bedacht, willen designers dit het liefst testen onder een goede afspiegeling van de Nederlandse bevolking. De angst is dat in ons HEMA Klantenpanel vooral liefhebbers of fans van HEMA zitten. En dat deze daardoor minder kritisch zijn op nieuwe ideeën.
Wij leggen in deze gevallen altijd uit dat het Klantenpanel, juist omdat jullie zo betrokken zijn bij HEMA, ook heel kritisch kan zijn op nieuwe ideeën. Daarbij helpt de juiste vraagstelling (en dat ligt bij ons als onderzoekers) ook een hele hoop in het eerlijke antwoord naar boven te krijgen.
Maar uiteindelijk zeggen onderbouwde cijfers natuurlijk het meest. Wij besloten daarom eens te kijken hoe groot de verschillen nu echt zijn. We hebben daarvoor een onderzoek naar taart onder zowel een groep representatief verdeelde Nederlanders als onder het HEMA klantenpanel uitgezet. En wat blijkt? De resultaten uit het klantenpanel en de groep Nederlanders zijn exact gelijk! Zowel jullie als de representatieve groep Nederlanders beoordeelt de huidige gebaksafdeling van HEMA met een 7,8. Daarbij waren de nieuwe ideeën voor taart ook in gelijke mate aansprekend over de twee groepen.
Voor ons een heel waardevol inzicht, want dit betekent dat wij nog vaker het klantenpanel kunnen inzetten bij verschillende vraagstukken. En dat we de discussie met onze collega’s intern over de waarde van het Klantenpanel weer wat makkelijker kunnen winnen!
Misschien een gekke vraag, maar als je gaat nadenken over wat voor beddengoed je wil, is dit wel een heel relevante. Voor de bed afdeling zijn wij de afgelopen maanden in een groot onderzoekstraject gestapt. En dat begon allemaal bij het HEMA Klantenpanel!
Ruim 400 panelleden hebben meegedaan aan een exploratief onderzoek over beddengoed. Daaruit bleek dat maat, kwaliteit en materiaal het belangrijkst zijn bij het kiezen van nieuw beddengoed. Vervolgens zijn we in een kwalitatieve fase door gaan praten over deze keuzes. Daaruit bleek dat hoewel deze aspecten belangrijk zijn, de keuze in de winkel toch vaak wordt gemaakt op stijl, kleur of print. En uiteraard speelt een aanbieding of prijs een belangrijke rol.
Daarnaast kwam uit dit onderzoek dat de tevredenheid over ons beddengoed hoog is, maar dat de juiste maten nog een aandachtspunt zijn. Ook blijkt HEMA’s opmaakgemak (bijv. welke kant van het hoeslaken de lange zijde is) nog lang niet zo goed bekend als wij hier intern soms denken. Belangrijk dus om hier meer over te communiceren!
Deze eerste inzichten hebben geholpen in het verder vormgeven van de nieuwe beddengoed collectie en schapindeling. In een volgende fase nodigen wij een aantal klanten uit bij ons op kantoor om te kijken hoe nu precies keuzes worden gemaakt als je voor het schap staat. En we zijn natuurlijk heel benieuwd wat voor mooie inzichten hier weer uit komen!
Welke producten jullie graag kopen, dat weten we natuurlijk. Maar, welk product was je van plan te kopen, en kocht je toch niet? Waarvoor kom je speciaal naar HEMA? Welke item gooide je per ongeluk nog in je mandje?
Om het antwoord te vinden op deze vragen doen we onderzoek met een groep van 50 enthousiaste HEMA klanten uit het klantenpanel verdeeld over het hele land. Uit dorpen en steden. In verschillende type huishoudens. En van verschillende leeftijden.
We sturen ze een jaar lang, elke 2 weken een aantal vragen via WhatsApp. We zijn nu dus op de helft! Zo leren we de deelnemers en hun band met HEMA goed kennen. Door hun antwoorden en tips (ook al zijn het kleine dingetjes) kunnen we sneller inspelen de wensen. Zo kunnen we HEMA nog beter te maken voor iedereen!
Volgend jaar komt er een nieuwe ronde! Lijkt het je ook leuk om mee te doen? Hou de nieuwsbrief aan het einde van het jaar dan goed in de gaten!