Nieuwsbrief

HEMA klantenpanel - december 2025

De HEMA food trips

Koop je wel eens iets te eten of te drinken bij HEMA? En in welke situaties denk je eraan om hiervoor naar HEMA te gaan, en wanneer ga je dan naar de supermarkt? Daar waren we benieuwd naar! Ruim 600 panelleden hebben afgelopen september dan ook meegedaan aan een onderzoek naar eten en drinken bij HEMA.

De resultaten uit dit onderzoek gaven ons veel relevante inzichten. Sommige uitkomsten waren niet heel verrassend. Bijvoorbeeld dat de meeste klanten bij HEMA eten en drinken als eerste denken aan rookworst en tompouce. Andere resultaten gaven ook weer nieuwe inzichten.  Ons food team is op dit moment samen met het strategie team druk aan de slag om onder andere op basis van deze inzichten plannen te maken voor de komende tijd. 

 

 

 

Alle vormen en maten

Binnen het thema koken en tafelen hebben we het afgelopen jaar meerdere onderzoeken gedaan. Onder andere naar pannen, serviesgoed en keukenhulpjes. Voor alle drie deze onderzoeken hebben we super veel gehad aan de input vanuit het HEMA klantenpanel!

Via een online vragenlijst zijn we meer te weten gekomen over jullie shop voorkeuren, redenen om nieuwe producten aan te schaffen, hoe jullie over deze producten denken bij HEMA en hoe het huidige assortiment wordt beoordeeld. We waren daarnaast ook onwijs benieuwd of onze stijl aansluit bij jouw stijlvoorkeuren en zo niet, waarom dan niet. 

Deze inzichten zijn door zowel de categorie managers van keuken als de designers gebruikt om de plannen voor de komende drie jaar voor keuken vorm te geven. Hou dus zeker ons eten & tafelen schap in de gaten!

Hoe kies jij je handdoeken?

Daar was onze categoriemanager badtextiel benieuwd naar. Als je als klant voor het schap badtextiel bij HEMA staat, kan je dan goed vinden wat je zoekt of moeten we hier nog dingen in aanscherpen. 

Uit het onderzoek bleek dat jullie qua badhanddoeken vertrouwen op de kwaliteit van HEMA. Kwaliteit is zeker een belangrijke overweging in het aankoopproces, maar vaak gaat dit ook al hand in hand met het materiaal (bijv. katoen = goede kwaliteit). Voor het schap wordt dan ook eerder gezocht op kleur, prijs en afmetingen. Dit was voor ons een mooie bevestiging dat de schapopstelling op kleur in ieder geval gewaardeerd wordt. Met jullie overige feedback gaan we nog aan de slag!

 

Denk één jaar lang met ons mee!

In 2024 zijn we met een select groepje HEMA klanten een langer onderzoekstraject gestart. Hiervoor hebben we met ongeveer 50 panelleden om de week contact gehad via Whatsapp. Op deze manier kregen we inzicht in bezoekredenen, aankopen, tips en ideeën. Zo kwamen we erachter dat dames ondergoed in 2024 de productgroep was waarvoor HEMA het meest werd bezocht. In 2025 staat gebak juist bovenaan!


Omdat we hier zoveel aan hebben gehad, willen we dit jaar de poule van klanten nog wat verder uitbreiden. Als deelnemer aan dit traject word je om de week gevraagd een korte vragenlijst in te vullen. In het nieuwe jaar gaan we beginnen met de werving. Mocht je dit leuk vinden, houd dan zeker je mailbox in de gaten!

Benieuwd naar eerdere terugkoppelingen? Kik dan hier!